W ustawie o ochronie danych osobowych spotykamy się z pojęciem powierzania danych. Zastanawiasz się, na czym polega proces powierzania danych osobowych oraz Prowadzenie akt osobowych pracowników jest podstawowym obowiązkiem każdego pracodawcy. Jak prowadzić je w sposób należyty i zgodny z ustawą? Nieprzestrzeganie przepisów jest wykroczeniem, za które zatrudniający może otrzymać karę grzywny.
Niezależnie od tego, jak duża jest firma i ile osób zatrudnia, każdy pracownik powinien posiadać odrębne akta osobowe. Ich prowadzenie jest szczególnie ważne ze względu na znaczenie dowodowe w momencie zaistnienia wszelkich kwestii spornych związanych ze stosunkiem pracy.
Zasady dotyczące prowadzenia akt osobowych pracowników zostały skrupulatnie opisane w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 roku. Z informacji znajdujących się w dokumencie wynika, że akta osobowe powinny być ponumerowane i ułożone w porządku chronologicznym. Mają składać się z trzech części:
Ponadto każda z części powinna zawierać szczegółowy wykaz dokumentów. Należy pilnować, aby wszelkie dokumenty, takie jak świadectwo pracy z poprzedniej firmy, zaświadczenia o ukończonych kursach itp., wpinać we właściwe miejsce oraz dokonać uzupełnienia spisu treści. Należy mieć także na uwadze, aby w części A znalazły się tylko odpisy lub kopie dokumentów. Oryginały powinny być tylko do wglądu pracodawcy.
Pracodawca zobowiązuje się do należytej i starannej ochrony wszelkich akt osobowych i teczek pracowniczych. Dokumenty nie mogą dostać się w ręce niepowołanych osób. Powinny więc znajdować się w miejscu, do których dostęp mają tylko upoważnieni pracownicy. Istotne są również materiały, z których stworzono teczki, gdyż akta osobowe należy przechowywać przez 50 lat, licząc od dnia rozwiązania umowy. Akta powinny być wykonane z materiałów, które ochronią je przed zniszczeniem i uszkodzeniem.